The Provenance - Red Flags


Review


Stil (Spielzeit): Dark Metal (47:56)
Label/Vertrieb (VÖ): Peaceville Records/SPV (17.11.2006)
Bewertung: 7/10
Link: http://www.theprovenance.com

THE PROVENANCE legen uns ihren vierten Silberling mit dem Namen "Red Flags" vor. Über die Jahre konnten sich die Italiener mit Ihrer Musik gut etablieren und zählen schon lange nicht mehr zum Underground. Nach wie vor trällert Emma in den höchsten Tönen in das Mikro und lässt keine Zweifel an ihren gesanglichen Qualitäten aufkommen. Respekt - wie sie die Tonleiter rauf und runter singt, ohne dass man auch nur den leisesten Hauch einer Schwäche in der Stimme hört. 

Die akrobatische, stimmliche Leistung ist in schnelle und druckvolle Gitarren eingebetet. Die Drums treiben die Band voran, schnell und temporeich zu spielen, was sehr gut gelingt. Die Soli sind lupenrein und werden auf höchstem Niveau runtergezockt. Auch die Parts, die Tobias Martinsson eingesungen hat, sind ohne jede Beanstandung. Ebenfalls ist positiv hervorzuheben, dass THE PROVENANCE sich nicht in die orchestrale Ecke stellen und so zum Abziehbild einiger Bands aus dem hohen Norden werden. Sie haben ihren eigenen Stil entwickelt und setzen das Keyboard sinnvoll und dezent ein. Der Fokus liegt eindeutig auf dem gespielten Metal. 

Es gibt an "Red Flags" an und für sich überhaupt nichts auszusetzen. Im Gegenteil, alle Arrangements sind kraftvoll getroffen, die Melodien sind eingängig und bleiben im Ohr hängen. Auch die Vocals sind allesamt glasklar gesungen; das Duett und die Einzelleistung von Tobias Martinsson sind ebenfalls bis ins kleinste Detail ausgearbeitet, sauber produziert und kommen sehr gut rüber. 
Dennoch kann es mich nicht komplett überzeugen. Es fehlen einfach die Ecken und Kannten, die nicht jeder braucht, aber das ist halt Geschmackssache. Das Album ist mir stellenweise zu klinisch und zu ausgetüftelt. Dennoch muss man die Leistung von THE PROVENANCE anerkennen und darum gibt´s auch die positive Benotung. 

Joel Lindell (Drums & Lyrics) hat uns ein Song-by-Song special zur Verfügung gestellt, das wir natürlich gern veröffentlichen. Meine Anspieltipps sind fett markiert, also viel Spaß bei der Lektüre. 

At the Barricades 

The frenzied and intense yet heavy opening track, which in terms of sound came to set the standards for the entire album. In a sort of indirect manner this song portrays the very essence of a break-up using the barricade metaphor as a vehicle for the suggestion of breaking through rather than breaking up. The arrangement of the song is quite simple with verse, bridge, chorus structure, which most likely is what makes it so strong, apart from Emma’s incredible vocal contributions. The feelings and surroundings in the story are in all probability familiar to most people wherefore it’s so easy to identify with this song. 

Crash Course 

This is a very straightforward and by far the most rhythmic song on the album, which explains the fact that it is one of my personal favourites. Lyrically it is a portrait of a desperate man committing suicide by crashing his car and the title as you can imagine is a word game i.e. Crash Course in Life… 

Thanks to You

This song is really about apathy and the feelings that take hold of you when you are fed up with someone to the extent that you honestly don’t care what they do or say anymore. A song about giving up your own will in order to be able to pursue the things you do best. This one is also a frantic down-stroke mantra with awesome vocals by Tobias plus stunning support from horns and string sections by Ulf Sparres Orchestra…and way too many drum-fills, haha. 

Second and Last but not Always

The seductive, hopeless and pitch-black down-tempo on the album about a relationship gone seriously wrong. Emma is absolutely amazing on this one, together with a steady support from Tobias. Ulf Sparres Orchestra adds to the melancholy on this one as well. This is the obvious campfire song of the year that will break your heart over and over again if you’ve just ended a relationship. The song is also featured as a video, which was directed by Tobias in an absolutely splendid manner. This is about as dark as it gets. 

Revelling Masses

A clear-cut hybrid of hysterical fundamentals and tranquil sequences that will enthral anyone with a sense for music. The Mellotron adds an extra dimension and the vocal arrangements keep the intensity level high throughout the song. 

Leave-takings

The obvious Gothic song of the album with Mellotron vibraphones and strings to darken the mood. Vocals are definitely strong on this one. Lyrically it deals with human weakness and shady secrets. This gloomy down-tempo will bury you in darkness and despair. 

The Cost  

This political observation is a clean and modern product of The Provenance Inc. In general terms it is a documentation of the times we live in and the study is not of a very positive nature. 

Deadened  

This is one of the more tragic songs we’ve ever written and it is quite old-school Provenance material concerning arrangement. Emma’s interpretation of the lyrics is nothing less than awe-inspiring and the tragedy keeps washing over you over and over again. Doom is what springs to mind and burn you it will. 

One Warning  

Yet another song dealing with the disgust and contempt for certain politicians and their misguided, despicable agendas. This too is a quite modern and up-to-date type of mantra for The Provenance and all in all I think the words straightforward and frank best describes this one. 

Settle Soon  

This was the obvious closing song as it is about the loss of someone close to you and the frustration involved in an event like this. We wanted to close the album with a really strong tune so that the circle could be complete. This is one of those songs that surface in your head when you least expect it and all I can say is; damn it’s good! Enjoy!

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